Obiectivul principal al acestui proiect, desfăşurat pe o perioadă de 3 ani, īl constituie adaptarea, dezvoltarea, testarea, implementarea şi diseminarea unor module de instruire, metodologii de predare şi strategii pedagogice bazate pe utilizarea instrumentelor virtuale şi promovarea cooperării īntre diferite instituţii educaţionale europene pentru producerea şi diseminarea unor materiale de instruire care să asigure suportul tehnic şi pedagogic īn vederea implementării īn clase a experimentelor virtuale, prin intermediul Tehnologiilor Informaţionale şi ale Comunicaţiilor.

Īntreaga activitate desfăşurată īn cadrul acestui proiect este finanţată de Comisia Europeană, Educaţie şi Īnvăţămānt, Educaţie Şcolară: Socrates: 
Comenius, prin proiectul
128989–CP–1–2006–1–RO–COMENIUS–C21

Introducere

Luānd īn consideraţie facilităţile pe care le pun la dispoziţie mediile de instruire bazate pe simulare precum şi faptul că instrumentaţia virtuală ocupă la momentul actual o pondere īnsemnată īn "laboratorul educaţional", proiectul se adresează, pe de-o parte, profesorilor care doresc să utilizeze instrumentele virtuale īn procesul de predare a unor discipline specifice ariei Ştiinţelor (matematică, fizică, chimie, biologie) şi, pe de altă parte, elevilor – utilizatorii finali – beneficiarii implementării instrumentelor virtuale īn clase. Proiectul are drept scop adaptarea, dezvoltarea, testarea, implementarea şi diseminarea unor module de instruire, metodologiilor de predare aferente şi strategiilor pedagogice bazate pe utilizarea instrumentelor virtuale, avānd drept suport TIC. Īn acest sens, vor fi elaborate o serie de abordări pedagogice īntr-un spaţiu virtual capabil să ofere metode eficiente de utilizare a instrumentelor virtuale care să conducă la īnţelegerea logică a conceptelor fundamentale specifice disciplinelor ţintă.

    Obiectivul general al proiectului este atins prin intermediul următoarelor obiective specifice:
  1. Oferirea unei metodologii care să permită instruirea īn laboratoare specifice;
  2. Aplicarea metodologiilor de predare şi a strategiilor pedagogice dezvoltate īn procesul de predare şi distribuirea lor īntr-un mediu cooperativ uşor de accesat (Spaţiul Cooperativ Virtual).
  3. Īmbunătăţirea bazei de cunoştinţe şi transferul acesteia şi către alte domenii;
  4. Dezvoltarea deschiderii şi cooperării europene;
  5. Diseminarea rezultatelor proiectului la nivel local, naţional şi european.

Grupul ţintă iniţial este format din circa 180 de profesori din mediul preuniversitar care predau discipline specifice domeniului Ştiinţelor, īn ţările partenere. Aceştia vor colabora īn vederea realizării adaptărilor curiculare şi pedagogice ale modelelor de predare, instrumentelor virtuale şi resurselor on-line, pentru a sprijini īnvăţarea colaborativă şi experimentală īn domeniul vizat. Alte grupuri ţintă sunt formate din: 9 coordonatori locali (de asemenea tutori), 9 tutori, 9 cercetători, 18 persoane cu competenţe la nivelul autorităţilor educaţionale locale şi peste 3500 de elevi. Īn plus, profesori din Europa vor beneficia de rezultatele proiectului īn cadrul laboratoare deschise on-line de simulare (īn faza de Evaluare şi Diseminare a proiectului).

    Cele mai importante activităţi care vor fi realizate sunt:

    A) Anul I:
  • Realizarea unor studii comparative asupra platformelor de instrumentaţie virtuală existente;
  • Analiza şi selecţia mediilor de instrumentaţie virtuală care să asigure necesarul de instrumente pedagogice;
  • Identificarea, selectarea şi crearea celor mai potrivite instrumente virtuale care să poată fi folosite pentru instruirea īn disciplinele ţintă;
  • Realizarea Spaţiului electronic de Instrumentaţie Virtuală;
  • Realizarea primei versiuni a paginii web a proiectului;
  • Crearea modulelor de instruire;
  • Crearea materialelor pentru instruire;
  • Proiectarea instrumentelor de evaluare care să permită evaluarea procesului de instruire al profesorilor;
  • Organizarea modulelor de instruire pentru profesorii participanţi, īn instituţiile partenere;
  • Realizarea unor aplicaţii de instrumentaţie virtuală (Experimente Virtuale) de către profesorii care au participat la modulele de instruire;


  • B) Anul II:
  • Proiectarea instrumentelor de evaluare care să permită aprecierea impactului implementării Experimentelor Virtuale īn clase;
  • Finalizarea aplicaţiilor de Instrumentaţie Virtuală (Experimente Virtuale) de către profesori şi adaptarea metodologiilor de predare precum şi a strategiilor pedagogice;
  • Colaborarea īntre tutori şi profesori pentru dezvoltarea unor noi instrumente virtuale (Experimente Virtuale) īn vederea introducerii īn clase;
  • Testarea aplicaţiilor de instrumentaţie virtuală (Experimente Virtuale) de către profesori;
  • Crearea Bazei de Date pentru Experimentele Virtuale;


  • C) Anul III:
  • Proiectarea instrumentelor de evaluare necesare evaluării rezultatelor īntregului proiect;
  • Publicarea Ghidului de bune practici – manual care oferă un ghid de organizare şi coordonare a unui grup (clasă) īn laboratoarele virtuale;
  • Selectarea celor mai bune Experimente Virtuale realizate de către profesori īn vederea realizării Expoziţiei de instrumente virtuale īn spaţiul electronic;
  • Proiectarea instrumentelor de evaluare īn vederea evaluării meetingului profesorilor din Europa (implicaţi īn predarea disciplinelor ţintă din domeniul Ştiinţelor) folosind Spaţiul Virtual (instrumente specifice videoconferinţei) īn cadrul laboratoarelor de simulare;
  • Meetingul cu profesori europeni (implicaţi īn predarea disciplinelor ţintă), īn cadrul laboratoarelor on-line de simulare – Discuţie īn Spaţiul electronic de Instrumentaţie Virtuală;
  • Realizarea versiunii CD-ROM a proiectului;
  • Definitivarea Spaţiului de Instrumentaţie Virtuală astfel īncāt acesta să poate fi utilizat de orice profesor din Europa;
  • Publicarea unor lucrări ştiinţifice (care să disemineze rezultatele proiectului) īn reviste naţionale şi internaţionale;
  • Diseminarea rezultatelor proiectului la nivel local, naţional şi european.
    Rezultatele aşteptate ale proiectului sunt:
  1. Spaţiul electronic de Instrumentaţie Virtuală – conţine un mediu virtual de instruire bazat pe web, dotat cu instrumente virtuale pentru predarea disciplinelor ţintă;
  2. Module de instruire – desfăşurate sub forma seminariilor şi laboratoarelor;
  3. Materiale de instruire – sub forma materialelor on-line;
  4. Baza de date pentru experimente virtuale;
  5. Instrumente de evaluare;
  6. Ghid de bune practici;
  7. Articole ştiinţifice;
  8. Ediţia CD-ROM a proiectului;
  9. Expoziţie de instrumente virtuale īn Spaţiul electronic;
  10. Pagina web a proiectului.